Kvalita plynu
Trh deformuje rafinát
Niektorí
obchodníci s LPG s vidinou rýchleho zisku
zarábajú na nekvalitnom LPG..
Na trh sa dostávajú výrobky z
rafinérií, ktoré nie sú primárne
určené ako
palivo do motorových vozidiel. Jedná sa o takzvaný
rafinát - plynnú zmes, ktorá má
na rozdiel od LPG (zmes propán-butánu)
vyšší podiel butánu a zvlášť
buténu. Tieto
výrobky sú bežne dostupné na trhu a
rafinérie je predávajú napríklad pre
ďalšiu
chemickú výrobu. Keďže tieto výrobky majú
nižšiu cenu ako, normálne LPG, sú
atraktívne pre niektoré špekulantov. Niekedy ani
predajca na čerpacej stanici
nemusí vedieť, akú kvalitu vlastne preberá, ale ak
niekto kupuje LPG za veľmi
nízku cenu, tak to má vždy nejaký háčik.
Závady v kvalite LPG
Najčastejšie
závadou je nižšie oktánové číslo (tj
OČMM menšie
ako 89). To je spôsobené práve vysokým
obsahom rafinátu. Nízke oktánové
číslo
vedie k nepravidelnému chodu motora.
Ďalším častým nedostatkom, s ktorým sa
môžu zákazníci u LPG stretnúť, je
vysoký
obsah síry. Podiel síry v LPG si seriózne firmy
zvlášť starostlivo kontrolujú,
pretože vysoký obsah síry môže viesť, okrem
zhoršovania emisií zo spaľovania,
tiež k
naleptaniu komponentov palivového systému a
poškodeniu funkčných častí reduktora a membrán reduktora.

V neposlednej rade dochádza aj k nadmernému znečisteniu filtrov.

LPG občas
trápi aj nízky tlak plynu, čo môže spôsobovať
problémy najmä v zime.
Ak tlak pár pri zimných teplotách klesne pod
atmosferický tlak, klesá výkon
motora, ktorý nemá dostatok paliva, alebo sa motor
úplne zastaví. Nízky tlak
pár býva opäť spôsobený
vyšším obsahom butánu, u ktorého je
pri teplotách pod 0
° C tlak pár nižší ako tlak okolitého
vzduchu. Preto sa v zime predáva LPG s
vyšším obsahom propánu ako butánu.
Dôsledky predaja
nekvalitného LPG
Zlá kvalita LPG všeobecne spôsobí vyššiu spotrebu paliva. Ak sa motoru
nedostáva požadovaného výkonu z paliva, tak si jednoducho vezme viac paliva.
Tým sa zvýši spotreba a zníži sa dojazd vozidla. V prípade načerpanie závadného
LPG hrozia ale aj vážnejšie dôsledky - poškodenie automobilu. Mechanickými časticami
môže dôjsť k poškodeniu ventilov a ventilových sediel, prípadne aj
katalyzátora. Ten sa môže poškodiť aj spaľovaním oleja obsiahnutého v LPG. V
prípade režimu jazdy v takzvanej chudobnej zmesi môže dôjsť k zalepeniu,
upchatiu LPG sústavy.
Pri natankovaní nekvalitného
LPG môže laik nadobudnúť dojem, že LPG nie je vhodným palivom. To môže nakoniec
viesť k tomu, že na LPG zanevrie..
|